Det här med avundsjuka...

Har ni någonsin varit utsatta för avundsjuka? Hur vet man att folk är avundsjuka och vad innebär den s.k svenska avundsjukan? Det sista så har avundsjuka vart hot topic bland mig och mina vänner, jag har även läst om det i bloggvärlden. Det har varit allt från att folk slängt ut sig elaka saker om personer eller ifrågasatt hur en viss person har råd att leva som den gör.

Visst är det lustigt att folk så väldigt gärna vill lägga sig i hur folk lever? Ta ett exempel som min vän Sofia tog upp, vi lever ett gott liv, vi roar oss, vi unnar oss och vi mår bra. Det ger folk flera anledningar till att vara avundsjuka Men varför skall man vara avundsjuk? Jag är inte avundsjuk på Sofia och hon är inte avundsjuk på mig, vi unnar varandra den lyckan. Tänk om alla kunde tänka sig? Det är inte så att vi sitter hemma och väntar på att allt skall komma till oss, vi ger oss ut och tar för oss av vad livet har att erbjuda. Vilket de flesta av mina vänner gör och de flesta säger sig ha varit utsatta för avundsjuka.

Jag vet inte om jag personligen har varit utsatt för det, men för ca ett år sen var det ett några tjejer i skolan som dummade sig. Varför? Jag har ingen aning. Är det för att jag har ett bra liv, för att jag är ambitiös, för att jag är ödmjuk eller för att jag har det bra rent materiellt? Är det för att dessa tjejer behöver hävda sig för att själva framstå som "lyckade"? Jag blir inte klok! Jag bryr mig inte nämnvärt om det, vad folk tycker och tänker är jag inte intresserad av, så länge jag vet vart jag står i livet och att jag lever det fullt ut. Jag önskar bara att alla kunde göra det och som sagt, framförallt unna varandra att må bra och vara lyckliga!

Avundsjuka är något som jag aldrig riktigt kommer att förstå mig på.

Kommentarer
WILMA - http://wilmastranne.blogg.se

himla mysig blogg!


Blogg: http://wilmastranne.blogg.se/
smäm

Håller med! Missunnsamhet och avundsjuka är verkligen inte attraktiva drag hos människor. Ofta i bloggvärlden tycker jag att det smyger sig fram som undertoner i vissa kommentarer. Vad är grejen med det?


Blogg: http://smam.blogg.se/
Susanne

Svar: Ja det har gått jättefort, jag tycker också att det var alldeles nyss som de föddes :-)


Blogg: http://kandy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback