Jag blir tokig på Elmer!

För några veckor sen så köpte jag specialmat till Elmer så att han skall gå upp i vikt och börja bygga muskler. Elmer är en liten klen tonåring som verkligen behöver lite fett på kroppen. Till en början så ÄLSKADE han maten, men efter ca 1,5 vecka så börjar han rata den med. Han ratar allt nu! Vad skall man göra? Jag blir fullkomligt tokig på honom!

Maten jag köpte är s.k färskfoder med lite komage och annat göttigt, luktar apa. Först kunde han äta den som den var, sen ratade han det. Då började jag värma den i micron och de gick fint med... ett tag. Sen fick jag testa blanda i torrfoder också, funkade väl en måltid. Nu äter han inte igen. Vad skall man göra?! Hopeless!

Kanske skall man ge honom lite proteinpulver? Bygga muskler tillsammans med matte och husse? :P


Kommentarer
Alisa ♥ Amor Vincit Omnia - Live, Love & Laugh

Låter som Gizmo!:)


Blogg: http://alisagonzalez.se
Sigrid

Vi höll på sådär med Matilda, bytte och bytte och bytte mat hela tiden, för hon åt nästan aldrig.. När vi bytte till Orien så började hon äta, men det kan lika gärna vara för att hon helt enkelt var "redo" och för att vi bestämde oss för att inte byta mer. Sen minskade vi givan också efter varje gång hon inte åt tills hon fick kanske 0.5-1 msk varje gång men var såpass hungrig att hon åt då varje gång, sen ökade vi långsamt långsamt. Började hon vägra igen så sänkte vi givan.



Det hjälpte verkligen inte ett dugg att truga och byta foder hela tiden, det verkade bara göra henne van vid att få nytt så fort hon inte hade lust att äta.



Filip är ju också väldigt mager. Han äter visserligen bättre än Matilda gjorde men jag är övertygad om att han lägger på sig när hans kropp är redo och vuxen. MEN vi ställer ju inte ut honom, så jag förstår att det är viktigare för dig att han har mer hull!


Blogg: http://sigrida.blogg.se/
Sigrid

Orijen menade jag såklart :)



Nu äter de RC sensible!


Blogg: http://sigrida.blogg.se/
Biz

Haha men gud vilken sötnos!

Hehe min katt äter allt - om det är smör på :P

Då får han i sig allt möjligt.


Blogg: http://pinkbiz.blogg.se/
Carin

Hej gums åh va trött samt precis så var det ju med Jack också. Vi bytte och bytte och bytte. Sen dem han åt bra av gick han ju ändå ner i vikt av eller så var han allergisk = P



Så jag följde tillslut tjejen på Huvudröds råd om att bara ge honom mat en gång/dag nu äter han ju mer än en dags potion bara för det. Han får mat en gång på dagis på vardarna och en gång/dag under helgen. Något som gjort att han gärna vill ha lite på kvällen ibland också och får då lite rester. Men maten äter han kanon bra nästa dag ändå. För han vet att han kanske inte får på kvällen. Känns hemskt men funkar bra och Jack mår ju så mycket bättre av det har aldrig kräks galla igen pga att han vägrat äta nån dag.



Hoppas det löser sig för er kramis från Carin


Blogg: http://carinscreares.blogg.se/
MIchelle

Gud va söt :) Jobbit att han inte äter. Är han kräsen? Min chihuahua brukar testa mig. Han äter inte på en hel dag, det blir ny dag och jag hör hur hans mage kurrar för att han är hungrig. När han inte får något så äter han sin mat som vanligt. Då är det inget fel på maten. Har märkt att om jag ger honom annat som vi äter då blir han mer kräsen och det är då han vill testa och se att om han inte äter kanske han får nåt annat. Men jag ger honom nästan aldrig nåt annat för det är då han blir kräsen för sitt eget foder. Vet ej om detta hjälte dig, hoppas :) Må så gott!


Blogg: http://michellebeit.blogg.se/
Rebecka

Det finns olika åsikter kring utfodring av hundar. En del menar att om man håller på att byta foder så lär sig hunden att när den matvägrar att den får nytt foder. Att det blir en ond cirkel. Det är särskilt vanligt bland unga hundar som testar ägarens gränser. Andra menar dock att hundar ska äta varierat (speciellt de som sysslar med BARF).



Personligen tycker jag att hundar likt människor och andra djur ska äta varierad kost. Det är inte normalt att äta samma kost, varje dag, hela livet ut.



Själv ratar jag torrfoder av flera anledningar. Jag kör dock inte med BARF heller (främst pga. osäkerhet från pappa). Utan vi lagar egen mat till honom (blodkorv, ris, kött/fisk). Sen blir det kanske lite annat smått och gott ibland.



Kan bl.a. rekommendera Nordic färskfoder.



Lycka till med ynglingen! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback