Höger eller vänster?

Jag är en klockren höger!! Hade varit skönt om man hade lite från varje faktiskt... Vad stämmer bäst in på er?

Den vänstra hjärnhalvan - den språkliga och intellektuella


Domineras du av vänster hjärnhalva?
Då tänker du rationellt, är kritiskt granskande och är resultatorienterad. Du kräver fakta innan du tar några beslut. Du arbetar systematiskt och planerar ditt arbete. När du diskuterar tar du upp en fråga i taget och avslutar den innan nästa fråga diskuteras. Du är bra på att uttrycka dig i tal eller skrift. När du läser föredrar du facklitteratur och facktidsskrifter. Du ägnar dig mycket åt detaljer och har svårt att se helheten direkt. Du är inte benägen att ta risker eller fatta snabba beslut.

Din vänstra hjärnhalva sysslar med:
- ord, tal och skrift
- siffror och matematik
- logik och analys
- kritiskt granskande
- registrerar detaljer och orsakssammanhang
- räknar ut saker och ting i följdriktig ordning dvs. steg för steg
- arbetar med sammanhängande tankar
- en idé följer direkt efter en annan och leder till en slutsats
- använder precisa, exakta betydelser
- en innebörd, en slutsats
- rätt/fel, ja/nej
- har god tidsuppfattning


Den högra hjärnhalvan - den konstnärliga och kreativa

Domineras du av höger hjärnhalva?
Då drar du slutsatser intuitivt, får plötsliga insikter som baseras på aningar, känslor och ofullständiga fakta, mönster och bildspråk. Du uppfattar genom att känna igen mönster och var saker och ting befinner sig i relation till varandra och hur delar hänger ihop och bildar helheter. Du har lätt för att känna igen ansikten. När du hör någon tala är det inte så mycket orden utan kroppsspråk, röstläge, stämning och omgivningen runtomkring som har betydelse. Du kan spontant inspireras av ett konstverk, medan en som domineras av vänster hjärnhalva frågar vad det skall föreställa. Har lätt för att känslomässigt påverkas av t.ex. musik.

Din högra hjärnhalva sysslar med:
- färg, form och fantasi
- musik och rytm
- intuition
- känslor, kärlek och dagdrömmar
- bilder och symboler
- ser snabbt helheter
- läser och tolkar kroppsspråk
- drar slutsatser intuitivt, inte följdriktigt
- använder sin känsla för hur saker och ting passar ihop eller hör ihop
- många alternativ/slutsatser och många betydelser
- kreativ och ofta konstnärlig
- har dålig tidsuppfattning

Kommentarer
Karolin

Vänster när jag jobbar, höger när jag är ledig. Jag är nog ungefär lika mycket av båda, kanske i grunden mer vänster. Den högra är nog mer upptränad på något vis.


Blogg: http://cutethoughts.blogg.se/
John

Jag domineras inte av någon havla. JAG dominerar DOM BÅDA mmmmuhahahahaha


Blogg: http://johnprestin.wordpress.com
Carin

Hej vännen svarar här också blir nog bättre. Vi kan väl ses Torsdag så kan jag sluta tidigare från jobbet också ; ) För du är väl ledig då?



Vad det gäller orienterin av hjärnan är jag nog både och ungefär som Karolin men att det varierar lite också så som dagsform m.m.



Kram Carin

Ronny

Jaha där ser man ....

jag trodde att språk och matematik var på var sin halva



men Mikka hade bätte koll :)


Blogg: http://ronny-schack.blogspot.com/
Indra

Jag är definitivt en höger. Jag undrar om jag ens har en vänster halva... Haha!



Ha en fin dag vännen, och lycka till med flytten. :-)



Kramar om!


Blogg: http://cherlindrea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback